animated sun
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

“A ku-ku, to ja sztuka” – poznajemy sztukę konceptualną

“A ku-ku to ja sztuka” 

 

 

 

 

 

 

 

W ramach realizacji programu edukacji kulturalnej “A ku-ku to ja sztuka”, w piątek, 20 października, dzieci miały okazję do wspaniałej twórczej zabawy, jak również do grupowego zmierzenia się z nurtem sztuki współczesnej – konceptualizmem. Celem  realizowanego w tym roku szkolnym programu tylko budowanie i rozwijanie kompetencji twórczych naszych przedszkolaków, pokazywanie różnych kierunków sztuki,  ale również działania związane z arteterapią które mają na celu wykreowanie postawy twórczej dzieci w spotkaniu ze sztuką współczesną. Stąd nasze jesienne zajęcie:  Jabłkowisko, czyli sztuka konceptualna – w poszukiwaniu ciekawej, wymyślonej sztuki.

W czasie zajęć chcieliśmy przybliżyć dzieciom sztukę konceptualną, polegającą na eksponowaniu samego procesu twórczego. Pokazać, że – zgodnie z tym nurtem sztuki –  to co jest najważniejsze w dziele sztuki to koncept, idea. Konceptualizm ma za zdanie pokazywać intelektualną wartość dzieł malarskich, odrzucając jednocześnie pierwszeństwo przedmiotu. Za patrona sztuki konceptualnej uważa się Marcela Duchampa, podkreślał on przypadkowość procesu twórczego. Dzięki Duchampowi zrozumiano jak ważną częścią sztuki jest pomysł. W Polsce przedstawicielami tego nurtu byli między innymi: Włodzimierz Borowski, Wanda Gołkowska i Roman Opałka.

Jabłkowisko – to idea wykorzystania przypadkowości procesu, uruchomienia zmysłów dotyku, wzroku, węchu i słuchu w procesie tworzenia. Przypadkowość w tworzeniu dzieła z rozsypanych jabłek  rozbudziła u dzieci    wyobraźnię. Przybliżenie twórczości Marcela Duchampa i polskich konceptualistów wywołało u przedszkolaków burzę mózgów podczas której rodził się pomysł za pomysłem. Dotykanie, wąchanie, oglądanie i słuchanie odgłosów pocieranego jabłka pozwoliło dzieciom na stworzenie projektu zapisanego na długim papierze. Nasze przedszkolne Jabłkowisko przybrało postać niepowtarzalnych dzieł, było okazją do stworzenia  przestrzeni przedszkolnej komunikacji, co pokazują zdjęcia poniżej.

 

 

Skip to content