animated sun
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Tydzień zdrowia w naszym przedszkolu

Tydzień zdrowia

„O zdrówko nasze dbamy, zdrowo się odżywiamy, a w razie potrzeby lekarza odwiedzamy!”

W tym tygodniu we wszystkich grupach dzieci zajmowały się bardzo ważną sprawą, jaką jest zdrowie. Każdy przedszkolak dobrze wie, że aby być zdrowym, trzeba o to dbać.  Dzieci w grupach „Krasnali”  i „Smerfów” urządzały w salach kąciki lekarskie, w których bawiły się w zabawy związane z tematem. Na podstawie literatury, ilustracji, pogadanek  poznawały pracę lekarzy różnych specjalności, a także pracę pielęgniarek. Zastanawiały się, jak chronić się przed chorobami wykorzystując do tego metodę „burzy mózgów” i doszły do wniosku, że aby być zdrowym należy zachowywać higienę i czystość , mieć dużo ruchu na świeżym powietrzu, a także właściwie się odżywiać.  Zdobywały wiedzę poprzez działania praktyczne, takie jak: pokaz prawidłowego mycia rak i zębów, oglądanie  zawartości przedszkolnej apteczki, bandażowanie misia, poznawanie właściwości plastra z opatrunkiem, mierzenie temperatury ciała.

Nasze najmłodsze przedszkolaki „Żabki” i „Pszczółki” gościły u siebie panią doktor, która zapoznała dzieci z pracą lekarza, omówiła, jak zapobiegać rozprzestrzenianiu się chorób, pokazała termometr, strzykawkę, stetoskop, bandaż i omówiła ich zastosowanie. Pani doktor podkreśliła konieczność zgłaszania dolegliwości nauczycielowi. Podczas tygodnia zdrowia dzieci rozmawiały na temat zdrowej diety na podstawie piramidy zdrowego żywienia, jak również rozmawiały na temat higieny spożywania posiłków. Uczyły się również przestrzegania zasad higieny, a także jak prawidłowo myć zęby. I warto dodać, iż panią dietetyk, która rozmawiała z dziećmi na tematy związane ze zdrowym odżywianiem, bardzo pozytywnie zaskoczył stan wiedzy naszych młodszych przedszkolaków!

W ramach Tygodnia Zdrowia został zrealizowany w naszym przedszkolu Program Profilaktyki Chorób Zakaźnych pt. „Więcej wiem, mniej choruję” (Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w m. st. Warszawie 2017r.).  Program ten opiera się na profilaktyce chorób zakaźnych. Powstał w celu zmniejszenia występowania chorób wśród dzieci. Celem programu jest ograniczenie występowania chorób zakaźnych poprzez zwiększenie wiedzy na temat szczepień ochronnych oraz znaczenia higieny rąk w profilaktyce tych chorób poprzez wykształcenie nawyku mycia rąk w odpowiednich sytuacjach oraz wyrobienie prawidłowej postawy w stosunku do szczepień zarówno wśród dzieci, jak i rodziców. W grupie dzieci najstarszych odbyły się dwa zajęcia : „Niewidzialne zarazki” i „Nie chcemy chorować”.  Podczas pierwszych zajęć dzieci dowiedziały się, że zarazki są niewidzialne i nie można ich zobaczyć gołym okiem. Można je spotkać za to w każdym środowisku ( w domu, przedszkolu, na placu zabaw, w parku, autobusie). Dzieci za pomocą kolorowych kart pracy dowiedziały się, jak wyglądają czynniki chorobotwórcze takie jak: wirusy, bakterie, grzyby.  Podczas zajęć odgrywały scenki przedstawiające różne drogi zakażeń (kropelkową, pokarmową, bezpośrednią). W trakcie drugich zajęć pt „Nie chcemy chorować” starszaki zapoznały się z podstawowymi metodami profilaktyki chorób zakaźnych- higieną rąk i szczepieniami. Uświadomiły sobie, że ręce są głównym nośnikiem czynników chorobotwórczych. Dowiedziały się, że mycie rąk zapobiega przenoszeniu chorób i w jakich sytuacjach konieczne jest ich mycie ( przed jedzeniem, po wyjściu z toalety, po powrocie do domu). Zapoznały się z instrukcją prawidłowego mycia rąk, a także bawiły się przy wierszu „Zarazków się nie boimy”. Na zakończenie zajęć dzieci odpowiadały na zgadywanki na temat zdrowia i higieny rąk.

W realizowanym  tygodniu o zdrowiu   przedszkolaki z grupy „Misie” odwiedził rodzic  jednego z wychowanków, który wykonuje zawód „optometrysty”. Dzieci dowiedziały się, że optometrysta  odpowiedzialny jest za diagnozowanie oraz właściwe postępowanie w przypadku stwierdzonych chorób oczu, jak również rehabilitacji związanej z korektą wzroku. Jego głównym zadaniem jest dobieranie odpowiedniej korekcji optycznej, czyli odpowiednich okularów oraz soczewek. Przedszkolaki zapoznały się  z  budową i funkcją oka ludzkiego, miały okazję zobaczyć i dotknąć soczewki kontaktowe, a także włożyć specjalne okulary do badania oczu.  Na koniec zajęć nasz zaproszony gość przekazał naszym przedszkolakom ważne rady na temat dbania o wzrok (nie oglądania za dużo telewizji, przebywanie na świeżym powietrzu, spożywanie jagód i borówek, które wzmacniają układ wzrokowy, wykonywanie  badań  kontrolnych oczu i prawidłowe odżywianie się).  Dzieciom bardzo podobały się zajęcia, zadawały dużo ciekawych pytań i zdobyły wiedzę na temat najważniejszego narządu zmysłu jakim jest oko.

Podczas tygodnia zdrowia grupy „Muminki” i „Motylki” przygotowały z panią dietetyk „pełne zdrowia kanapki wiosenne”.  Pani Natalia przeprowadziła pogadankę o prawidłowym tworzeniu kanapki oraz  o wartościach odżywczych wiosennych warzyw, ze szczególnym podkreśleniem walorów, zarówno estetycznych, smakowych oraz zdrowotnych natki pietruszki, szczypiorku i kiełków. Następnie dzieci własnoręcznie przygotowywały kanapki, samodzielnie smarując pieczywo, krojąc warzywa (ogórka i rzodkiewkę) i układając na pieczywie, a następnie dekorując według własnego uznania swoje kanapki natką, szczypiorkiem, koperkiem czy też kiełkami brokuła/lucerny/rzodkiewki. Wszyscy przygotowali piękne i smakowite kanapki, które zjedli na podwieczorek ze smakiem. 🙂

Bardzo ważnym elementem zajęć podczas tygodnia szczególnie poświęconego zdrowiu były różnorodne zabawy badawcze (określanie cech owoców przy pomocy różnych zmysłów – również smaku!), jak również zabawy ruchowe, m.in. zabawa orientacyjno porządkowa „Kolorowe witaminy”, zabawa z elementem równowagi „Omiń wirusa”, zabawa bieżna „Samochody ratunkowe”

Wszystkie przedszkolaki wzięły udział w szkoleniu z pierwszej pomocy przedmedycznej „Szpital pluszaka”. Szkolenie przeprowadził ratownik medyczny, który uświadomił dzieciom, jak ważne jest udzielanie pierwszej pomocy osobom, które tego potrzebują. Dzieci nauczyły się numeru telefonu ratunkowego, poznały podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy, poznały wszystkie służby ratunkowe, ze szczególnym uwzględnieniem pogotowia ratunkowego.